Print

Cătălin Predoiu: Fiat Justitia, pereat Mundus

Alina Matei: Mulțumesc, stimate domnule ministru Cătălin Predoiu, pentru timpul acordat cititorilor JURIDICE.ro. O să vă rog să faceți o scurtă radiografie a sistemului judiciar astăzi.

Cătălin Predoiu: Sunteți un website juridic, poate vă așteptați la o radiografie tehnică, eu o să vă răspund politic, pentru că sunt un ministru politic. Sistemul judiciar nu oferă satisfacție nici cetățenilor care apelează la justiție ca serviciu public, nici celor care îl formează și guvernează, magistrați, grefieri etc. Nu vreau să spun că este un eșec, pentru că progresele față de situația de acum 10-15 ani nu pot fi contestate, dar au apărut și regrese, inclusiv în zona de calitate a actului de justiție. Este un sistem departe de ce ar trebui să fie: omogen calitativ la un nivel superior, ieftin, rapid. Să fim însă drepți: multe din cauzele acestei situații sunt exterioare sistemului judiciar. Întrebarea este, ar putea să fie? Și cum? La prima întrebare vă răspund scurt: fără îndoială! Răspunsul celei de-a doua întrebări cere un spațiu mai mare decât cel oferit de un interviu. Dar nu vreau să expediez întrebarea fără a sublinia un paradox: deși starea sistemului provoacă nemulțumiri, se știe bine ce trebuie făcut pentru îmbunătățirea lui radicală. Sertarele Ministerului Justiției și ale CSM sunt pline de studii globale și sectoriale ale sistemului judiciar, care inventariază și descriu corect problemele și soluțiile.

Alina Matei: Care sunt principalele trei obiective ale acestui mandat?

Cătălin Predoiu: Dacă luăm în calcul un mandat de un an de zile, sunt mai mult de trei, prorogarea schemei de pensionare anticipată și a trecerii la complete de 3 judecători în căi de atac, un proces corect și transparent de selecție a propunerilor pentru procurorii de rang înalt de la vârful Ministerului Public, DNA și DIICOT, astfel încât numirile să se facă rapid și să stabilizăm managementul la vârf al acestor instituții, care este astfel legitimat să înceapă o reformă calitativă profundă în întreg Ministerul Public, până la cea mai mică unitate de parchet și pe această bază revigorarea combaterii corupției și combaterii crimei organizate, eficient, legalist, riguros procedural și pe bază de probe fără dubiu, adoptarea soluțiilor legislative pentru desființarea sau reorganizarea radicală a secției speciale și pentru recursul compensatoriu, deblocarea și revitalizarea activității din CSM, întoarcerea acestuia cu fața către adevărata sa menire, independența reală a Justiției, nu numai față de servicii, ci și față de influențe politice, de „cumetrii”, „nepotisme”, „rețelizarea” pe orizontală și verticală a sistemului judiciar a funcțiilor de conducere pe criterii de „prietenii”, instaurarea meritocrației fără excepții în ocuparea funcțiilor de conducere în instanțe și parchete, revitalizarea sistemului de Probațiune, extinderea capacității de cazare din penitenciare, continuarea investițiilor în reabilitarea și extinderea rețelei de sedii de instanțe, accelerarea proiectului „Cartierul de Justiție”, operaționalizarea deplină a ANABI, reluarea colaborării cu Comisia Europeană, Statele Membre UE și SUA în consolidarea transferului de expertize și bune practici, pe această baza, creșterea gradului de satisfacție a justițiabililor și de încredere în Justiție, un raport MCV semnificativ îmbunătățit în toamna anului 2020. Riscând o abordare ambițioasă, am putea adăuga o consolidare a unei noi mentalități în magistratură, mai generoasă față de propria vocație și mai preocupată față de justițiabil, mai puțin orientată spre lupte de putere interne și mai pregnant orientată spre ambiția de a face excelență din fiecare act procedural și de judecată pe fond. Dacă scurtați ipotetic durata mandatului acestui guvern, în drumul către alegerile anticipate, atunci se scurtează implicit și lista acestor obiective, dar, aparent paradoxal, o astfel de scurtare ar lărgi obiectivele pentru un nou ciclu de 4 ani al Ministerului Justiției.

Alina Matei: Cum veți aborda ca membru de drept blocajul din CSM?

Cătălin Predoiu: Principial, pe baza respectului față de adevărul complet în orice problemă, a respectului față de magistratură și cu gândul permanent la beneficiarul Justiției, cetățenii și persoanele juridice care apelează la Justiție. Sunt de felul meu nepărtinitor, răbdător și deschis la dialog și gata să ascult pe toată lumea, dar nu să accept orice mi se spune, dacă ceea ce mi se spune nu corespunde principiilor de mai sus. Cum am spus și la audierile din Parlament, împrumutând simbolul Justiției, cu o balanță și o ramură de măslin într-o mână, cu sabia argumentelor și a deciziei ministeriale în cealaltă.

Alina Matei: Ce veți face în privința MCV-ului?

Cătălin Predoiu: Sunt două aspecte aici, unul privește munca pe terenul Justiției, al Parlamentului, al societății civile, celălalt privește munca la Bruxelles, în capitalele Europei și, de ce nu, la Washington, ambele în limitele competențelor Ministerului Justiției. Dar să nu confundăm Ministerul Justiției cu un „Jolly Jocker” care poate înlocui orice piesă. Observ multe așteptări, sunt gata să turez la maximum și știu ce am de făcut, dar o spun pe șleau: fără concursul CSM, al ONG-urilor de pe ambii „versanți” ai sistemului judiciar, al partidelor din Parlament, în primul rând al PNL, al Primului Ministru și Ministrului de Finanțe, și nu în ultimul rând al Președintelui, ce am spus mai sus va rămâne doar pe hârtie, parțial sau total. Ceea ce depinde de Ministerul Justiției, se va face.

Alina Matei: Ce greșeală/greșeli din mandatul trecut nu o/le veți repeta de această dată?

Cătălin Predoiu: Voi coopta mai mulți avocați când discutăm texte de drept penal la minister, voi încerca să atrag mai viguros și mai vocal atenția când vreun text de proiect ieșit din Ministerul Justiției este alterat pe parcursul dezbaterii parlamentare. Am în cap o listă de parlamentari care prin 2010 își asumau codurile ca operă parlamentară, astăzi sunt doar ale mele, tant mieux, eu nu le reneg. Știu de asemenea că o neconstituționalitate înseamnă și o schimbare de concepție asupra unei instituții, nu neapărat un text eronat. Revenind, în general voi încerca să comunic mai complet și mai bine.

Alina Matei: Un mesaj, vă rog, pentru cititorii J.

Cătălin Predoiu: Fiat Justitia, pereat Mundus.

Sursa interviului: https://www.juridice.ro/660785/catalin-predoiu-fiat-justitia-pereat-mundus.html