PROIECTE CU FINANȚARE EXTERNĂ NERAMBURSABILĂ POST-ADERARE
(MECANISMUL FINANCIAR NORVEGIAN, PROGRAME SPECIFICE ALE C.E., FONDURI EUROPENE)
ÎN DERULARE
Ministerul Justiției este Operator de Program pentru programul de finanțare „Justiție”. Programul are ca obiectiv consolidarea statului de drept, vizând următoarele domenii de interes:
Buget: 52.941.176 euro (45.000.000 euro grant Norvegia şi 7.941.176 euro cofinanţarea naţională de 15% asigurată de către Operatorul de Program – Ministerul Justiţiei)
Parteneri de program: Ministerul Norvegian al Justiţiei și Securității Publice, Administraţia Instanţelor din Norvegia, Directoratul Serviciilor Corecţionale Norvegiene
Organizație internațională parteneră: Consiliul Europei
Durata programului: 2016 – 2024
Programul este implementat prin derularea a 7 proiecte predefinite.
Pentru mai multe informații cu privire la Mecanismul Financiar Norvegian pentru perioada 2014-2021, se pot consulta paginile de internet ale Operatorului de Program http://norwaygrants.just.ro/, finanțatorului http://www.eeagrants.org/, dar și a Ministerului Fondurilor Europene http://www.asistentasee.fonduri-ue.ro/.
A. PROIECTE ÎN CARE MINISTERUL JUSTIȚIEI ESTE COORDONATOR
1. Proiectul „Dezvoltarea și implementarea unui sistem integrat de management strategic la nivelul sistemului judiciar – SIMS”
Solicitant/Coordonator: Ministerul Justiției
Parteneri: Consiliul Superior al Magistraturii, Inspecția Judiciară, Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, Direcția Națională Anticorupție, Direcția de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism, Curtea de Apel București, Tribunalul București și Direcția Națională de Probațiune.
Buget: 10.333.186,50 lei (din care 8.678.209,18 lei – valoare eligibilă nerambursabilă din Fondul Social European + 1.654.977,32 lei – cofinanțarea eligibilă a beneficiarului și partenerilor)
Durata: 21 noiembrie 2017 – 21 decembrie 2020
Obiective:
Rezultate urmărite:
Document de analiză la nivel macro elaborat în vederea dezvoltării noului sistem electronic de management al cauzelor ECRIS.
2. Proiectul „Consolidarea capacității administrative a MJ prin dezvoltarea unei platforme de gestiune a proceselor de lucru (GPL) și a aplicațiilor aferente”
Solicitant/Coordonator: Ministerul Justiției
Parteneri: N/A
Buget: 3.225.948,50 lei (din care 2.762.320 lei – valoare eligibilă nerambursabilă din Fondul Social European + 463.628,50 lei – cofinanțarea eligibilă a beneficiarului)
Durata: 21 noiembrie 2017 – 21 martie 2021
Obiective:
Rezultate urmărite:
3. Proiectul „Consolidarea capacității administrative a secretariatului tehnic al Strategiei Naționale Anticorupție 2016-2020 de a sprijini implementarea măsurilor anticorupție”
Solicitant/Coordonator: Ministerul Justiției
Parteneri: Direcția Generală Anticorupție
Buget: 3.225.948,50 lei (din care 2.762.320 lei – valoare eligibilă nerambursabilă din Fondul Social European + 463.628,50 lei – cofinanțarea eligibilă a beneficiarului și partenerului)
Durata: 21 noiembrie 2017 – 21 septembrie 2020
Obiective:
Rezultate urmărite:
4. Proiectul „Ghidul specializărilor expertizei tehnice judiciare” (cod SIPOCA 639, cod SMIS 126229)
Solicitant/Coordonator: Ministerul Justiției
Parteneri: Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție și Tribunalul București
Buget: 5.746.124 lei (din care 4.825.816,88 lei – valoare eligibilă nerambursabilă din Fondul Social European + 920.307,12 lei – cofinanțarea eligibilă a beneficiarului și partenerului) – Proiectul cofinanțat din Fondul Social European, prin Programul Operațional Capacitate Administrativă 2014-2020.
Durata: 27 iulie 2019 – 27 iulie 2021
Obiectiv:
Rezultat urmărit:
5. Proiectul „Analiza funcțională și strategia de dezvoltare a sistemului judiciar post 2020 (ASJ)”
Solicitant/Coordonator: Ministerul Justiției
Partener: Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție
Buget: 18.348.044,00 lei (din care 15.409.396,12 lei – valoare eligibilă nerambursabilă din Fondul Social European şi 2.938.647,88 lei – cofinanțare eligibilă a beneficiarului și partenerului)
Durata: 29 iulie 2020 – 29 martie 2023
Obiectiv:
Rezultate urmărite:
B. PROIECTE ÎN CARE MINISTERUL JUSTIȚIEI ESTE PARTENER
1.Proiectul „Mecanisme eficace de control administrativ şi de prevenire a corupției”
Solicitant/Coordonator: Secretariatul General al Guvernului
Partener: Ministerul Justiției
Buget: 3,608,816.99 lei (din care 3,030,823.79 lei – valoare eligibilă nerambursabilă din Fondul Social European + 577,993.20 lei – cofinanțarea eligibilă a beneficiarului și partenerilor)
Durata: 19 iunie 2018 – 19 mai 2020 (23 de luni)
Obiective:
Rezultate urmărite – a fi realizate de către MJ:
2. Proiectul „TAEJ – Transparență, accesibilitate și educație juridică prin îmbunătățirea comunicării publice la nivelul sistemului judiciar”
Solicitant/Coordonator: Consiliul Superior al Magistraturii
Parteneri: Institutul Național al Magistraturii, Școala Națională de Grefieri, Inspecția Judiciară, Ministerul Justiției, Parchetul de pe lângă Înalta curte de Casație și Justiție, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
Buget: 29.667.068 lei (din care 24.915.549,65 lei – valoare eligibilă nerambursabilă din Fondul Social European + 4.751.518,305 lei – cofinanțarea eligibilă a beneficiarului și partenerilor)
Durata: 5 septembrie 2018 – 5 septembrie 2021 (36 de luni)
Obiective:
Rezultate urmărite:
3. Proiectul „Întărirea capacității de procesare și analiză a datelor referitoare la criminalitatea organizată și creșterea capacității administrative a Ministerului Public”
Solicitant/Coordonator: Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție
Parteneri: Ministerul Justiţiei, Inspectoratul General al Poliţiei Române, Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră şi Institutul Naţional de Statistică
Buget: 33,633,040.50 lei (din care 28,246,326.61 lei – valoare eligibilă nerambursabilă din Fondul Social European şi 5,386,713.89 lei – cofinanțare eligibilă a beneficiarului și partenerilor, din care contribuţia Minsiterului Justiţiei este de 49,405.93 lei)
Durata: 6 august 2020 – 6 august 2023
Obiectiv:
Rezultate urmărite:
Mai jos este prezentată o selecție de proiecte finalizate, cu finanțare externă nerambursabilă post-aderare.
Lista completă a proiectelor finalizate poate fi accesată aici: finanțare externă nerambursabilă post-aderare și pre-aderare.
Ministerul Justiției este Operator de Program pentru următoarele programe de finanțare aferente sectorului „Justiție și afaceri interne”:
1.RO20 „Violența domestică și violența bazată pe deosebirea de sex” – 15 proiecte
2.RO23 „Servicii corecționale, inclusiv sancțiuni non-privative de libertate” – 6 proiecte
3.RO24 „Întărirea capacității judiciare și cooperare” – 3 proiecte
Pentru mai multe informații cu privire la Mecanismul Financiar Norvegian pentru perioada 2009-2014 se poate consulta pagina MJ dedicată programelor http://ngw.just.ro/, a finanțatorului http://www.eeagrants.org/, dar și a Ministerului Fondurilor Europene http://www.asistentasee.fonduri-ue.ro/.
1.Proiectul „Implementarea portalului N-Lex”
Buget: 20.443.694 Lei (din care 14.013.822,50 Lei finanțare externă nerambursabilă + 2.473.027,50 Lei cofinanțare națională + 3.956.844 Lei cheltuieli neeligibile – TVA)
Contractori: În cadrul proiectului au fost derulate următoarele proceduri de achiziție în conformitate cu O.U.G. 34/2006, în urma cărora:
Durata: octombrie 2012 – februarie 2015
Obiectiv:
Rezultate:
2. Proiectul„Platformă e-learning cu specific IT pentru Ministerul Justiției și sistemul judiciar din România”
Buget: 18.596.153,52 Lei (din care 8.326.520 Lei finanțarea nerambursabilă + 10.269.633,52 Lei cofinanțarea națională și alte cheltuieli neeligibile)
Contractor: Siveco România S.A., în parteneriat cu East European Business Architects S.R.L.
Perioada de implementare: ianuarie 2012 – ianuarie 2014
Obiectiv:
Rezultate:
3. Proiectul „Analiză independentă privind eficiența sistemului judiciar”
Buget: 3.367.492 Lei (din care 2.839.586,50 Lei finanțare externă nerambursabilă + 501.103,50 Lei cofinanțare națională + 26.802 Lei cheltuieli neeligibile, inclusiv TVA)
Proiectul a fost implementat împreună cu Banca Mondială în calitate de consultant, contractul de consultanță dintre Ministerul Justiției și această organizație fiind încheiat în temeiul art. 14 lit. c) din OUG 34/2006 și având o valoare totală de 3.268.185 lei.
Durata: februarie 2012 – martie 2013
Obiectiv:
Rezultate:
1. Proiecte în cadrul cărora Ministerul Justiției are calitatea de solicitant/coordonator
A. Programul specific „Prevenirea și combaterea criminalității”
Proiectul „Noi instrumente operaționale pentru organele de cercetare penală și autoritățile judiciare din Uniunea Europeană în scopul efectuării de investigații financiare în cauze transnaționale cu componentă de recuperare a produselor infracțiunilor”
Solicitant/ Coordonator: Ministerul Justiției din România
Parteneri: Ministerul Public – Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție (România), Fundația Germană pentru Cooperare Juridică Internațională – IRZ (Germania);
Buget: 268.042 Euro (grant de la Comisia Europeană 241.237,8 Euro + 26.804,2 Euro cofinanțare parteneri – din care 10.940,6 Euro contribuția MJ)
Perioadă de implementare: septembrie 2014 – decembrie 2016
Obiectiv:
Rezultate:
B. Programul specific „Justiție Civilă”
Proiectul „Îmbunătățirea cooperării dintre judecătorii și notarii publici în materie civilă cu caracter transfrontalier”
Solicitant/ Coordonator: Ministerul Justiției din România
Parteneri: Uniunea Națională a Notarilor Publici din România, Fundația Germană pentru Cooperare Juridică Internațională (Fundația IRZ), precum și doi parteneri asociați, respectiv Consiliul Notariatelor din Uniunea Europeană (Conseil des Notariats de l Union Europeenne – CNUE) și Consiliul Național al Notariatului Italian (Fondazione Italiana per il Notariato)
Buget: 283.082,28 Euro (226.465,82 Euro grant de la Comisia Europeană + 56.616,46 Euro cofinanțare națională, din care 21.617,46 Euro contribuția MJ)
Perioadă de implementare: ianuarie 2013 – ianuarie 2015
Obiectiv:
Rezultate:
C. Programul specific „Justiție Penală”
Proiectul „Drink and Drive – Schimb de bune practici în vederea elaborării unui program specific de reabilitare a persoanelor condamnate pentru infracțiuni săvârșite pe fondul conducerii autovehiculelor sub influența băuturilor alcoolice”
Solicitant/Coordonator: Ministerul Justiției
Parteneri: Direcția Națională de Probațiune, Stichting Reclassering Nederland (Dutch Probation Service – Olanda), Stichting Verslavingsreclassering GGZ (Association for Addiction and Probation / Mental Health – Olanda)
Buget: 244.749,48 euro (195.799,58 Euro grant de la Comisia Europeană și 48.949,90 Euro cofinanțarea partenerilor, din care 11.820,20 Euro contribuția MJ, iar 13.392,40 contribuția DNP)
Perioada de implementare: ianuarie 2013 – ianuarie 2015
Obiectiv:
Rezultate:
D. Programul Specific „Justiție Penală” – cererea specială de proiecte e–Justiție
Proiectul „Dezvoltarea utilizării de instrumente electronice de gestionare a procedurilor de comunicare a citațiilor și inserarea în cadrul portalului instanțelor a unui motor de căutare generală”
Solicitant/Coordonator: Ministerul Justiției din România
Buget alocat: 632.300 Euro (500.000 Euro grant de la Comisia Europeană și 132.300 Euro cofinanțare națională)
Contractor: SC INDACO SYSTEMS SRL
Perioadă de implementare: martie 2011 – martie 2013
Obiectiv:
Rezultate:
E. Programul Specific “Prevenirea și Combaterea Criminalității”
Proiectul„Întărirea capacității ARO-urilor (Assets Recovery Offices) și a organelor judiciare din UE în lupta împotriva criminalității economice și în recuperarea creanțelor”
Solicitant/Coordonator: Ministerul Justiției din România
Parteneri: Franța – Școala Națională a Magistraturii și Ministerul Justiției (Franța), Biroul Național de Investigații (Ungaria) și Biroul de recuperare a creanțelor (Olanda)
Buget: 344.266 Euro (309.839 Euro grant de la Comisia Europeană + 34.427 Euro cofinanțare asigurată de parteneri, din care 11.339 Euro contribuția MJ)
Perioadă de implementare: ianuarie 2013 – ianuarie 2015
Obiectiv:
Rezultate:
F. Programul specific „Justiție 2014-2020”
1.Proiectul„Instruirea judecătorilor cu privire la drepturile cetățenilor din Uniunea Europeană pe parcursul procedurilor penale”
Solicitant/Coordonator: Ministerul Justiției din România
Parteneri: Curțile de Apel Brașov, Constanța, Craiova și Suceava (România), Fundația Germană pentru Cooperare Juridică Internațională – IRZ (Germania) și Academia Judiciară (Croația);
Buget: 297.027,28 Euro (grant de la Comisia Europeană 237.621,82 Euro + 59.405,46 Euro cofinanțare parteneri – din care 29.700,46 Euro contribuția MJ)
Perioadă de implementare: noiembrie 2015 – ianuarie 2018
Obiectiv:
Rezultate:
S-a elaborat și diseminat un ghid privind drepturile procedurale ale persoanelor suspecte sau acuzate: dreptul la informare și dreptul la traducere și interpretare, în limbile română și engleză.
2.Proiectul „Seminar European – Cooperarea dintre Statele Membre ale Uniunii Europene în vederea soluționării cauzelor civile referitoare la deplasarea sau reținerea ilicită a unui copil”
Solicitant/Coordonator: Ministerul Justiției
Parteneri: Fundația Germană pentru Cooperare Juridică Internațională (IRZ) din Germania, Academia Judiciară din Croația, Ministerele Justiției din Republica Letonia și Ungaria (parteneri) și Institutul Național al Magistraturii, Curtea de Apel Constanța și Oficiul Federal al Justiției din Germania (parteneri asociați)
Buget: 194.657,34 Euro (grant de la Comisia Europeană 155.725,87 Euro + 38.931,47 Euro cofinanțare parteneri – din care 29.700,46 Euro contribuția MJ)
Durata: octombrie 2016 – decembrie 2018
Obiective:
Rezultate:
2.Proiecte în cadrul cărora Ministerul Justiției are calitatea de partener
A. Programul specific „Justiție 2014-2020”
Proiectul „Building on ECLI (BO-ECLI)”
Solicitant/Coordonator: Knowledge Centre for Official Governmental Publications (KOOP), din cadrul Ministerului de Interne din Olanda
Parteneri: Alma Mater Studiorum –Universitatea din Bologna (Italia), Centrul de Registre și Sisteme Informatice (Estonia), Consiliul de Stat (Olanda), Centrul de documentare al Consiliului Judiciar General (Spania), Organizația Europeană de Drept Public (Grecia), Serviciul Public Federal de Justiție (Belgia), Institutul pentru teorie și tehnici informatice (Italia), Ministerul Justiției (România), Ministerul Justiției (Ungaria), Curtea Supremă de Justiție (Croația), Universitatea din Torino (Italia).
Buget: 1.099.475,45 Euro (777.462,95 Euro grant de la Comisia Europeană și 322.012,50 Euro cofinanțare asigurată de parteneri, din care contribuția MJ este de 1.073,52 Euro)
Perioada de implementare: octombrie 2015 – octombrie 2017
Obiectiv:
Rezultate:
Pentru continuarea procesului de reformă a sistemului judiciar, Guvernul României și Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BIRD) au semnat în Februarie 2017 Acordul de Împrumut nr. 8695-RO privind implementarea Proiectului „Îmbunătățirea Serviciilor Judiciare”, ratificat prin Legea nr. 173/2017.
În conformitate cu prevederile Acordului de Împrumut, implementarea proiectului va fi realizată prin Direcția de Implementare a Proiectelor Finanțate din Împrumuturi Externe din cadrul Ministerului Justiției.
Finalizarea proiectului este preconizată pentru 31 decembrie 2023.
Resurse financiare
Împrumutul acordat de Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare pentru finanțarea Proiectului este de 60 milioane Euro, la care se adaugă contribuția Guvernului României de 5 milioane Euro.
Obiective
Obiectivul Proiectului este îmbunătățirea eficienței și accesibilității instituțiilor de justiție vizate.
Componentele proiectului sunt:
Componenta 1: Îmbunătățirea funcționării instanțelor și instituțiilor aflate sub autoritatea MJ
(a) Realizarea de investiții în tehnologia de informații și comunicații pe teritoriul Împrumutatului pentru a îmbunătăți funcționarea instanțelor prin, între altele: (i) îmbunătățirea infrastructurii LAN, (ii) furnizarea de echipamente IT și programe informatice care să asigure funcționarea sigură și fiabilă a ECRIS și extinderea e-filing, și (iii) furnizarea de instruire privind tehnologiile informatice și de comunicație pentru utilizatorii rețelelor instanțelor.
(b) Îmbunătățirea capacității sistemului judiciar al Împrumutatului de a furniza servicii, în special în regiunile sărace și defavorizate prin: (i) construirea și reabilitarea clădirilor instanțelor prevăzute in Manualul Operațional al Proiectului; (ii) finalizarea lucrărilor de construcții civile la Tribunalul Sibiu și la Tribunalul Prahova și Palatul de Justiție Prahova; (iii) finalizarea principalelor standarde de proiectare a sediilor de instanțe pe teritoriul Împrumutatului; și (iv) realizarea unor activități și studii pregătitoare pentru implementarea activităților din Planul de Acțiuni, care sunt acceptabile Băncii, și care nu sunt finanțate sau sunt insuficient finanțate din orice alte surse de finanțare.
(c) Creșterea conștientizării comunității asupra serviciilor judiciare prin, între altele: (i) realizarea unor campanii de informare, elaborarea de ghiduri,
instrumente care să faciliteze accesul la justiție și evenimente educaționale pentru a îmbunătăți înțelegerea de către cetățeni, în special de către cei din
grupurile vulnerabile, a drepturilor și obligațiilor legale și pentru a reduce barierele privind accesul la justiție; (ii) organizarea unor evenimente de tipul
ziua porților deschise, mese rotunde și ateliere pentru comunități în sediile instanțelor vizate de proiect, cu teme relevante pentru comunitățile locale; și
(iii) acordarea de sprijin Direcției de Probațiune din MJ prin: elaborarea unei strategii de reabilitare a persoanelor față de care s-au dispus sancțiuni,
evaluarea statutului persoanelor private de libertate și îmbunătățirea serviciilor pentru victimele infracțiunilor.
Componenta 2: Îmbunătățirea activității Oficiului Național al Registrului Comerțului
Componenta 3: Îmbunătățirea activității parchetelor
Componenta 4: Managementul Proiectului
(a) Sprijinirea DIPFIE în management-ul și implementarea Proiectului, incluzând atribuții fiduciare, de monitorizare și evaluare, și raportare, prin: (i)
furnizarea de bunuri, servicii, altele decât cele de consultanță, servicii de consultanță și training, (ii) realizarea de audituri și (iii) finanțarea costurilor
operaționale.
(b) Realizarea și diseminarea rezultatelor sondajelor și studiilor cu privire la experiențele și percepția utilizatorilor instituționali, utilizatorilor finali și a
utilizatorilor potențiali asupra serviciilor judiciare.
Rezultate așteptate
Descărcări
Descărcați: Report Baseline study -Consulting services for Justice Services Improvement Project (JSIP) monitoring survey
Descărcați: Planul de Management Social și de Mediu pentru Reabilitarea și Restaurarea Judecătoriei Corabia
Descărcați: Planul de Management Social și de Mediu pentru Reabilitarea și Restaurarea Judecătoriei Calafat
Raport de audit financiar extern 2018 RO/EN
Raport de audit financiar extern 2019 RO/EN
Raport de audit financiar extern 2020 RO/EN
Raport de audit financiar extern 2021 RO/EN
Raport de audit financiar extern 2022 RO/EN
În vederea sprijinirii procesului de reformă a sistemului judiciar, Guvernul României şi Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BIRD) au semnat, la 27 ianuarie 2006, Acordul de Împrumut nr. 4811-RO privind implementarea Proiectului „Reforma Sistemului Judiciar”, ratificat prin Legea nr. 205/2006.
În conformitate cu prevederile Acordului de Împrumut, implementarea proiectului va fi realizată prin intermediul Ministerului Justiţiei, care – prin ordin al ministrului justiţiei – a înfiinţat Direcţia de Implementare a Proiectelor Finanţate din Împrumuturi Externe, în vederea asigurării managementului integrat de proiect.
Finalizarea proiectului: este preconizată pentru 31 martie 2017.
Resurse financiare:
Împrumutul acordat de Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare pentru finanţarea Proiectului este de 110 milioane Euro, la care se adaugă contribuţia Guvernului României de 32 milioane Euro.
Obiective:
Proiectul urmăreşte creşterea eficienţei instanţelor din România şi îmbunătăţirea responsabilizării sistemului judiciar, având ca rezultat reducerea corupţiei şi sporirea transparenţei actului de justiţie.
Proiectul va contribui la realizarea unui sistem judiciar eficient şi independent – o cerinţă majoră în contextul aderării României la Uniunea Europeană.
Rezultatele proiectului se vor concretiza într-o capacitate sporită a instanţelor de soluţionare a proceselor (în ceea ce priveşte corectitudinea şi promptitudinea luării deciziilor şi punerea în aplicare a acestora), facilităţi îmbunătăţite pentru instanţe (corespunzător standardelor internaţionale), creşterea competenţei, profesionalismului şi integrităţii judecătorilor şi personalului instanţelor, aspecte care vor conduce la o mai bună imagine publică a sistemului judiciar.
Obiective de investiții finalizate și în curs de finalizare, în funcție de instituțiile beneficiare:
Finalizate (2010 – 2014):
Judecătorii: Blaj, Vatra Dornei, Vișeu de Sus, Orșova, Bolintin Vale, Săliște, Tulcea, Slobozia
Tribunale: Argeș, Ialomița, Maramureș, Suceava, Cluj, Tulcea, Iași
Curți de Apel: Iași, Pitești
În curs de execuție (2011 – 2016):
Judecătorii: Sibiu, Oradea, Ploiesți
Tribunale: Sibiu, Dolj, Prahova, Bihor
Curți de Apel: Oradea, Ploiești
Componentele programului:
1.Componenta I – Reabilitarea infrastructurii instanţelor
2.Componenta II – Consolidarea capacităţii administrative a instanţelor
3.Componenta III – Realizarea unui sistem integrat de management al resurselor în cadrul sistemului judiciar
4.Componenta IV – Dezvoltarea instituţională a instituţiilor sistemului judiciar
Rezultate așteptate:
Contracte în curs de derulare sau finalizate în cadrul proiectului
Descarcă documentul ce conține informații despre toate contractele în curs/finalizate derulate în cadrul proiectului „Reforma Sistemului Judiciar”.
Descărcați Planul de mediu pentru obiectivul de investiții Tribunalul Sibiu
Descărcați Planul de mediu pentru obiectivul de investiții Platul de Justiție Prahova
Descărcați Planul de mediu pentru obiectivul de investiții Tribunalul Prahova
Descarcă raportul final al Băncii Mondiale „Romania – Judicial Reform Project”
Accesează galeria foto ce conține lucrările de modernizare a 24 de instanțe din tară.
Documente aflate în consultare publică
Obiectivul proiectului este de a îmbunătăți accesul și reziliența serviciilor judiciare selectate. Proiectul este format din următoarele părți:
1.1. Dezvoltarea și implementarea unui cadru nou și extins pentru furnizarea de asistență judiciară
Extinderea serviciilor de asistență judiciară pentru a include îndrumare prejudiciară și consultanță juridică, precum și consolidarea gestionării acestora
prin:
(a) efectuarea unei analize a nevoilor privind serviciile de asistență judiciară din România, inclusiv a factorilor-cheie care au impact asupra furnizării serviciilor și luarea în considerare a grupurilor vulnerabile;
(b) dezvoltarea unui cadru pentru furnizarea de servicii de asistență judiciară, care să includă: (i) îndrumare și consiliere prejudiciară; (ii) roluri și responsabilități definite; (iii) mecanisme de acces la asistența judiciară, incluziv metodologii și protocoale pentru stabilirea priorităților și tratamentului nediscriminatoriu al grupurilor vulnerabile, precum și procese de monitorizare și evaluare;
(c) crearea unui modul integrat cu RMS, care să includă funcționalități de colectare și analiză a datelor demografice privind beneficiarii asistenței juridice; și
(d) elaborarea și punerea în aplicare a unor inițiative de gestionare a schimbărilor propuse, de comunicare și de implicare a părților interesate din sistemul judiciar, incluziv a furnizorilor de asistență judiciară și a beneficiarilor, pentru a sprijini și a încuraja utilizarea serviciilor de asistență judiciară.
1.2. Dezvoltarea și implementarea unui model de furnizare a serviciilor centrat pe utilizator
Sprijinirea dezvoltării unui model de furnizare a serviciilor integrate centrat pe utilizator și proiectarea și executarea infrastructurii fizice (puncte unice
de acces) necesare pentru a operaționaliza modelul de furnizare centrat pe utilizator, format din:
(a) realizarea unui bilanț al celor mai frecvente cereri înaintate de persoane fizice și juridice și cartografierea proceselor asociate ale utilizatorilor în instanțele selectate;
(b) simplificarea procedurilor administrative în cel puțin două dintre instanțele selectate pentru a permite furnizarea de servicii integrate;
(c) dezvoltarea unui model la nivelul întregului sistem pentru furnizarea de servicii judiciare centrate pe utilizator, cu accent pe reducerea barierelor în calea accesului la justiție pentru grupurile vulnerabile;
(d) elaborarea și punerea în aplicare a unor inițiative de gestionare a schimbărilor propuse și de comunicare pentru părțile interesate din sistemul judiciar, pentru a genera sprijin pentru modelul dezvoltat și prevăzut la litera c) de mai sus și pentru a crește gradul de conștientizare cu privire la reforme;
(e) proiectarea, construirea, renovarea, inclusiv furnizarea de mobilier și echipamente, și punerea în funcțiune a cel puțin două noi centre de servicii judiciare (puncte unice de acces) pentru anumite servicii prioritare în instanțele selectate; și
(f) realizarea de studii pregătitoare pentru dezvoltarea proiectului propus ”Cartierul pentru Justiție”, inclusiv: (i) finalizarea proiectării detaliate a clădirilor, inclusiv a spațiilor interioare și a amenajării peisagistice, ținând cont de standardele de eficiență energetică; (ii) întocmirea documentațiilor necesare pentru obținerea autorizațiilor de construire și demolare; (iii) controlul calității asupra proiectării tehnice și arhitecturale, inclusiv controlul respectării conceptului urbanistic și arhitectural de nivel înalt și adaptarea documentației de urbanism la planurile de amplasament; și (iv) definirea unor măsuri adecvate de administrare a întregului ansamblu.
1.3. Modernizarea instanțelor selectate aflate sub autoritatea MJ
Îmbunătățirea capacității sistemului judiciar de a furniza servicii și consolidarea rezilienței instanțelor selectate și prevăzute în Manualul Operațional
al Proiectului, care se află sub autoritatea MJ în regiunile insuficient deservite prin:
(a) evaluarea infrastructurii clădirilor instanțelor, luând în considerare nevoile de furnizare a serviciilor, standardele de acces și riscurile de reziliență;
(b) proiectarea, construirea și reabilitarea instanțelor selectate, astfel cum se detaliază în Manualul Operațional al Proiectului;
(c) furnizarea de servicii de supervizare a lucrărilor pentru punerea în aplicarea a activităților prevăzute la litera b) de mai sus; și
(d) îmbunătățirea infrastructurii LAN pentru instanțele selectate pentru care a fost efectuată evaluarea LAN, ținând seama de standardele de reziliență.
2.1. Consolidarea fundamentelor instituționale pentru transformarea digitală a sistemului judiciar
Dezvoltarea instrumentelor și a capacităților MJ și ale altor părți interesate relevante pentru a realiza transformarea digitală a sistemului judiciar, incluzând:
(a) elaborarea unei strategii de digitalizare, a liniilor directoare și a unei metodologii pentru adoptarea principiilor digitale esențiale în sistemul judiciar;
(b) elaborarea unor planuri de continuitate a activității pentru întregul sistem judiciar, inclusiv pentru MJ, judecătorii și alte instanțe vizate;
(c) furnizarea de cursuri de formare, precum și alte activități de gestionare a schimbărilor propuse și de consolidare a capacităților specifice părților interesate, selectate din sistemul judiciar, cu privire la subiecte prioritare, inclusiv competențele digitale, sistemele de bază ale justiției (cum ar fi ECRIS și RMS) și securitatea cibernetică; și
(d) actualizarea aplicațiilor și a bazelor de date RMS, elaborarea de specificații și achiziționarea de hardware nou, precum și furnizarea de cursuri de formare pentru personalul de asistență pentru utilizatori și servicii de suport specializat pentru întreținerea RMS.
2.2. Tranziția către managementul arhivelor digitale
Consolidarea managementului informațional în sistemul judiciar și sprijinirea tranziției către managementul arhivelor digitale în cadrul Tribunalului București prin:
(a) elaborarea unei evaluări și a unui plan de acțiune pentru gestionarea arhivelor la nivelul sistemul judiciar, inclusiv a mecanismelor de interoperabilitate necesare, a securității cibernetice și a sistemelor de reziliență;
(b) revizuirea și actualizarea reglementărilor privind gestionarea arhivelor;
(c) conceperea de metodologii și procese pentru tranziția de la un sistem de arhivare pe suport de hârtie la un sistem centralizat și digital, inclusiv o metodologie pentru transferul tuturor arhivelor instanțelor beneficiare în noile sedii din Cartierul pentru Justiție propus;
(d) implementarea metodologiilor și proceselor de arhivare digitală în cadrul Tribunalul București, inclusiv a echipamentelor hardware și software necesare; și
(e) furnizarea de activități de consolidare a capacităților și de gestionare a schimbărilor propuse privind tranziția la arhivele digitale.
2.3. Îmbunătățirea coordonării și a colaborării în cadrul sistemului judiciar
Consolidarea capacității instituțiilor din sistemul judiciar de a coopera și de a se coordona în planificarea, punerea în aplicare, precum și monitorizarea și evaluarea principalelor priorități ale sectorului, inclusiv:
(a) actualizarea cadrelor de reglementare și a structurilor instituționale pentru coordonarea și colaborarea intra și interinstituțională pe baza nevoilor de coordonare identificate;
(b) conceperea și operaționalizarea unor mecanisme de coordonare îmbunătățite pentru supravegherea de către instituțiile din sistemul judiciar a punerii în aplicare a reformelor; și
(c) furnizarea de sesiuni de formare și de îndrumare a personalului-cheie al instituțiilor selectate din sistemul judiciar cu privire la platformele de coordonare și colaborare în sectorul judiciar.
(a) desfășurarea activităților de coordonare și management al Proiectului, inclusiv funcționarea DIPFÎE, monitorizarea și evaluarea, baza materială, audit și raportare; și
(b) furnizarea de asistență tehnică și de consolidare a capacităților care contribuie la îmbunătățirea accesului la anumite servicii judiciare și a rezilienței acestora.
Furnizarea unui răspuns imediat la o criză sau o situație de urgență eligibilă, în funcție de necesități.