Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages
Search in posts
Search in pages

MINISTERUL JUSTIȚIEI


Discurs al ministrului Justiției, Alina Gorghiu – Forumul Siguranţei Rutiere, ediţia a II-a, 20 iunie 2023

Discurs al ministrului Justiției, Alina Gorghiu – Forumul Siguranţei Rutiere, ediţia a II-a, 20 iunie 2023

Organizator: Comisia pentru apărare, ordine publică, siguranţă naţională a Senatului României
Partener: Asociația Victimelor Accidentelor de Circulație

Doamnelor și domnilor,

Încep prin a mulțumi Asociației Victimelor Accidentelor de Circulaţie și doamnei Nicoleta Pauliuc pentru inițiativa organizării evenimentului de astăzi și pentru invitație.

Prezența mea la acest Forum indică faptul că tematica este importantă pentru Ministerul Justiției. Avem întreaga disponibilitate de a contribui la elaborarea și implementarea unei politici publice unitare și coerente și de a sprijini Ministerul Afacerilor Interne, ca titular al acestui domeniu de competență, în orice inițiativă care să determine o diminuare a efectelor pe care acest fenomen le generează în societate, pentru ca în final să ne simțim cu toții mai în siguranță și multe vieți să fie salvate.
Să știți că în jurul meu am văzut multe victime ale accidentelor rutiere. Am văzut familii afectate și destine frânte.
Și noi suntem conștienți de faptul că țara noastră se află pe primele locuri în Europa la accidente rutiere, atât din perspectivă numerică, dar și din punct de vedere al ratei ridicate a mortalității.
Sunt doi indicatori pe care nu avem cum să nu îi luam în calcul.

Situația de pe drumurile din România este gravă și acest lucru nu este întâmplător.

În statistica judiciară disponibilă la nivelul Ministerului Justiției, au o amploare deosebită două dintre infracțiunile reglementate în capitolul „Infracțiuni contra siguranței circulației pe drumurile publice” din Codul Penal: Conducerea unui vehicul sub influența alcoolului sau a altor substanțe (art.336 CP) – cea mai des întâlnită – și Conducerea unui vehicul fără permis de conducere (art.335 CP).

Acestea se situează în mod constant, în ultimii ani, pe primele locuri, raportat la volumul de dosare existent pe rolul instanțelor de fond din România.

Dincolo de un trend clar ascendent al faptelor de natură penală în domeniul rutier, ne mai indică un lucru aceste date: paradigma sociologică în care ne aflăm, pericolul pe care fenomenul infracțiunilor rutiere îl generează în mod real în întreaga societate și urmările lor tragice – familii distruse, destine frânte sau afectate iremediabil, costuri materiale foarte mari raportat la pagubele produse și, inclusiv, îngrijirile medicale ce sunt necesare.

Sunt mulți factori care potențează manifestarea infracțiunilor contra siguranței rutiere. În opinia mea, cele mai multe răspunsuri le vom găsi în zona educației, dar și în lupta împotriva corupției pentru că aceasta este un factor facilitator al infracțiunilor rutiere, fiind de notorietate faptele de corupție aflate în legătură cu siguranța rutieră.

Subliniez cu acest prilej importanța existenței și implementării cu fermitate, de către toți actorii implicați, a politicii naționale în acest domeniu, reprezentată de Strategia Națională Anticorupție 2021 – 2025, în care pilonul bazat pe educaţie şi prevenţie are un rol cheie.

Doamnelor și domnilor,

Am să vă prezint date care vorbesc de la sine. Vă pot spune din perspectiva Ministerului Justiției, mai precis a sistemului de probațiune, că în ultimii 3 ani, aproximativ 50% dintre persoanele aflate în evidențele serviciilor de probațiune au fost condamnate pentru săvârșirea unor infracțiuni la regimul circulației.
Cu alte cuvinte, jumătate din activitatea sistemului de probațiune este dedicată consilierii specifice în această materie.

E un volum extraordinar de mare. Practic avem un serviciu de probațiune în România dedicat acestui subiect.
Pentru a răspunde acestui fenomen, Direcția Națională de Probațiune a derulat sau derulează pe această problematică mai multe programe de intervenție care vizează comportamentul infracțional menționat.
În perioada 2019 – 2021, în colaborare cu Inspectoratul General al Poliției Române a fost dezvoltat programul de prevenție „În siguranță la volan. Stop accidentelor!”. Acesta vizează persoanele aflate în evidența serviciilor de probațiune care au săvârșit infracțiuni la regimul siguranței circulației pe drumurile publice, precum și persoanele aflate în evidență sancționate pentru alte tipuri de infracțiuni, ale căror nevoi criminogene indică necesitatea unui astfel de program, prezentând potențial risc pentru circulația pe drumurile publice.

Totodată, în scopul prevenirii recidivei persoanelor sancționate pentru săvârșirea infracțiunii de conducere sub influența alcoolului prin producerea de schimbări la nivel cognitiv și comportamental, având ca scop sigur reducerea numărul de victime ale accidentelor rutiere cauzate de consumul de alcool, au fost formați profesional în 2022 și 2023 zeci de consilieri de probațiune în cadrul unui program derulat în parteneriat cu Serviciul Olandez de Probațiune și Asociația de Adicții și Probațiune din Olanda.
Voi pune, ca ministru al Justiției, un accent pe componenta prevenției primare. Până acum, au fost organizate cursuri de educație juridică în licee, cu accent pe infracțiunile la regimul rutier și consecințele lor în plan juridic. Astfel, activităţi de tipul „O zi la instanță!”, „O zi în penitenciar!”, „O zi în probațiune”, derulate de colegii din serviciile de probațiune, reprezintă exemple de bună practică, acestea putând fi derulate și de alte instituții sau prin colaborare interinstituțională.
Suntem cu toții conștienți că este nevoie de mult mai multe măsuri concrete, fie că ele țin de politica penală/contravențională, fie că sunt orientate spre zona de prevenție.

În final, vă rog să îmi permiteți sa va spun ca sunt la dispoziția Parlamentului, Ministerul Justiției își va pune expertiza la dispoziția Comisiei pentru apărare, ordine publică, siguranţă naţională a Senatului României pentru a identifica soluții, pentru a aduce mai multă siguranță pe drumurile României și în final pentru a salva vieți.
Concluzia este una singură: oameni buni, trebuie să facem un demers conjugat de educație, de prevenție.
Reducerea TVA la 5% la scaunele de mașină pentru siguranța copiilor a fost votată la Camera Deputaților și sper că va deveni lege în curând.
Vă mulțumesc!


Publicat in: 20/06/2023