Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages
Search in posts
Search in pages

MINISTERUL JUSTIȚIEI


Discursul ministrei justiției, doamna Alina Gorghiu, la Ședința Consiliului Baroului Timiș organizată cu prilejul împlinirii a 149 de ani de la atestarea Baroului Timiș, Timișoara, 19 ianuarie 2024

Doamnelor și domnilor avocați,

Distinși invitați,

Onorat auditoriu,

149 de ani de existență a Baroului Timiș reprezintă și pentru mine ca avocat un moment special cu atât mai mult cu cat sunteți atât de mulți, astăzi, prezenți în sala. Mulțumesc, domnule decan Sergiu Stănilă, pentru organizarea evenimentului! Domnule președinte al Uniunii, apreciez mult prezența dumneavoastră aici.

Acum 8 luni de zile  când am preluat mandatul de ministru al justiției, am început să fac un turneu prin tara pentru ca unde poți sa afli problemele reale ale profesiei de avocat, ale sistemului judiciar, decât discutând cu cei din sistem. Primul loc unde m-am oprit a fost Timișul unde am avut cu domnul Cosmin Tabără, cu colegii. Au urmat alte 13-14 județe și demersul meu prin țară va continua. La unele probleme sesizate de către avocați le-am găsit deja soluții, altele se găsesc într-un stadiu foarte avansat de soluționare.

Am să vă spun lucruri punctuale discutate cu dvs. pentru că așa îi stă bine ministrului justiției să vină cu soluțiile pe care le-a găsit la inițiativele pe care le-ați avut. Problema taxelor de timbru a fost una dintre principalele probleme ridicate de avocați pe oriunde am mers prin tara. În multe cazuri, ați spus că ele restricționează accesul la justiție. Am luat foarte în serios această problema pentru că justiția nu este făcut pentru stat, ci pentru fiecare dintre cetățenii români. Astăzi, pot să vă spun că s-a publicat pe site-ul ministerului justiției, este în transparență decizională, un proiect de modificare a legislației specifice, este un proiect care va putea suporta orice fel de îmbunătățiri pe care le veți avea și le veți propune în acest proces de transparență decizională.

Cu ce vine nou această inițiativă?

În principal, Ministerul Justiției reduce anumite taxe și un exemplu pe care mi l-ați repetat in fiecare județ in care am fost este taxa de timbru la partaj. Taxa de timbru din procesele de partaj, care în anumite situații era chiar prohibitivă, se va reduce cu aproximativ 50%. Vă dau un exemplu, dacă până acum plăteai 4500 de lei taxă de timbre, conform acestui demers, se va plăti o taxă de doar 2050 lei.

Ministerul Justiției simplifică birocrația prin acest proiect. Dovada că ai achitat taxa de timbru online se va putea face și cu un simplu extras de cont, fără nicio altă formalitate suplimentară sau alte drumuri la bancă. E o chestiune de mobilitate care ajută deopotrivă avocații și justițiabilii.

Am mai avut in vedere, încă, o chestiune importanta pentru societatea românească, societatea civilă. Ministerul Justiției ajută ONG-urile. Venim și în sprijinul acestor voci care contează pentru statul de drept din România- ONG-urile. De la adoptarea proiectului, vor putea beneficia de toate formele de ajutor public judiciar, de exemplu pentru plata onorariului de avocat, plata expertului (dacă e necesară vreo expertiză în cursul procesului), plată interpret (dacă e nevoie), un lucru care nu a fost reglementat, până acum.

O altă veste bună: chiar în această perioadă, la Ministerul Justiției, într-un grup de lucru interinstituțional din care fac parte dl. președinte UNBR Briciu Traian și dl. decan Stănilă, am finalizat dezbaterile pe “Protocolul de colaborare privind onorariile din oficiu”, și printre multe alte lucruri bune pentru profesie,  am inclus și cheltuielile de transport aferente acestor activități profesionale, un avantaj in plus pentru avocați. Toate aceste propuneri de care vorbesc au venit de la avocați din discuțiile multe pe care le-am avut.

Știu că mai sunt și teme care îi dor pe avocați. Vă spun cu toata sinceritatea că și în 2024, cât va fi mandatul meu de ministru, voi sprijini această profesie.

Ați avut în 2023 problema neplății sau plăților întârziate a onorariilor din oficiu. Tot împreună cu această echipă din conducerea dumneavoastră am rezolvat-o.

Știu că sunt încă barouri care se confruntă cu lipsa de spații în instanțe. Și anul acesta voi face dialog constructiv cu instanțele ca să putem soluționa și această problemă. Am convingerea ca vom soluționa acest aspect.

Mi-ați transmis că doriți ca toți magistrații să înceteze protestul. Rugămintea mea la dumneavoastră este să avem un dialog constructiv. Și eu îmi doresc să se întoarcă toți în sală, însă problema deficitului de magistrați este una reală. Sigur pe cale de rezolvare. Dacă la judecători, sunt prevăzute 5066 posturi,  1018 sunt vacante. La procurori, sunt prevăzute 2946 posturi, din care vacante sunt 948. Vă asigur că și CSM, si MJ, statul român  facem eforturi să rezolvăm situația. Estimarea mea este că în luna martie, când se vor termina procedurile de recrutare, vom avea aproximativ 700 de oameni noi în sistem, când procedurile de recrutare vor fi încheiate. Mai există un aspect pozitiv, chiar săptămâna aceasta am văzut decrete semnate de Președinte, de magistrați ieșiți la pensie care au  revenit în sistem. Încurajez orice magistrat care simte  că mai are un cuvânt de spus în sistem, să reintre. Eu cred ca acest deficit in magistratura va fi rezolvat in următorul an, an si jumătate.

Un alt aspect care are impact asupra profesiei dumneavoastră este că azi, 19 ianuarie 2024 este  ziua în care intră în vigoare noul Nomenclator al specializărilor expertizei tehnice judiciare. Sunt absolut convinsă că vă va ajuta mult în activitate. Vă invit să îl studiați. Îl găsiți publicat pe site-ul ministerului.

Preocuparea Ministerul Justiției pentru rezolvarea problemelor sistemului  rămâne în continuare.

Digitalizarea e o prioritate. ECRIS 5 va înlătura treptat dosarele fizice și va fi o variantă îmbunătățită a aplicației ECRIS care rulează în prezent. Ce obiective ne-am propus în materie de digitalizare? E o nevoie de îmbunătățire a  accesului la Justiție prin interconectări, interoperabilitate și microservicii, să virtualizăm aplicațiile din sistemul judiciar, să simplificăm transferul de date, să implementăm dosarul electronic unic la scară națională. Îmi doresc in viitorul apropiat ca  toate documentele din dosare să poată fi accesate și electronic până la ultima instanță și ultimul parchet. Veți vedea că va fi realitate. Pe măsură ce reușim cu procedurile, să implementăm acest proiect, începem să vedem luminița de la capătul tunelului. Le mulțumesc tuturor celor implicați în realizarea acestui proiect amplu de modificare a sistemului judiciar!

Vă voi vorbi de prioritățile Ministerului Justiției, altele de care v-am vorbit pentru că am nevoie de ajutorul avocaților

Lucrăm pentru combaterea fenomenului fugarilor. Sunt actele persoane care se sustrag executării pedepselor în România, sunt o moștenire cu care nu ne mândrim, dar care trebuie rezolvată. Ministerul Justiției a inițiat, zilele trecute, un proiect legislativ, aflat deja în dezbatere publică, care spune un lucru simplu: fugarul să suporte costurile aducerii sale în țară. În România, justiția trebuie înfăptuită până la capăt! Vă rog să vă uitați peste acest proiect, dacă trebuie făcute îmbunătățiri.

Ca să înțelegeți de ce e important ca acest proiect este important pentru statul român, vă voi da cifrele. În 2023, statul român a cheltuit peste 10 mil lei (10.025.000 lei) pentru aducerea fugarilor în țară. Cat înseamnă acest impact. Vă dau  doar trei cazuri cu unele dintre cele mai scumpe misiuni suportate de stat:

– Rio de Janeiro – Brazilia: aproximativ 81.330 lei pentru aducerea a 2 fugari (Bunduc Anamaria și Bunduc Ionelia Livia);

– Santo Domingo – Republica Dominicană: aproximativ 57.173 lei pentru aducerea unui fugar (Baicu Cristian);

– San Jose – Costa Rica; aproximativ 54.300 de lei tot pentru aducerea unui fugar (Mitroi Octavian).

Vă rog să sprijiniți adoptarea unei legislații sănătoase.

Ministerul justiției continuă, de asemenea, ajustarea legislației penale la realitățile sociale cu care ne confruntăm. Ne place, nu ne place. Violența este o plagă de care nu scăpăm, ea se augmentează. Ordinul de protecție extins la toate formele de violență, care a trecut de Senat și se află la Camera Deputaților, are raport favorabil. Este o măsură necesară. Amintesc că, de la 1 ianuarie 2024, sistemul informatic de monitorizare cu brățările electronice pentru violență domestică este extins la alte 20 de județe. Era în 4 județe.

De asemenea, un aspect pentru care cer suportul nu doar al Legislativului, ci al tuturor instituțiilor, este cel al consumului drogurilor.

Când identifici o provocare majoră, avem datoria să intervenim rapid. Și fenomenul drogurilor este: vârsta consumatorilor de droguri a scăzut până la 10-11 ani. Timișul nu e ferit de acest fenomen. De aceea, în Parlament, sunt 3 inițiative bune pentru combaterea fenomenului.

– Este Legea 2 Mai care presupune ca traficanții de droguri de mare risc să nu mai putea primi pedepse cu suspendare. Pedeapsa va fi întotdeauna cu executare în penitenciar.

– Registrul național automatizat cu privire la persoanele care au comis infracțiuni din sfera traficului de droguri – ”Registrul traficanților”. Este o măsură preventivă: autoritățile trebuie să știe pe unde circulă, unde lucrează persoanele care au fost condamnate pentru fapte de trafic. Rata de recidivă pentru cei care au fost introduși în penitenciare e destul de mare.

– Înființarea, prin lege, a 8 centre regionale de dezintoxicare și recuperare a dependenților de droguri. Degeaba vorbim cum prindem traficantii de droguri, cum ii pedepsim, dacă nu vorbim și de consumatorii de droguri. Statul roman va trebui sa pună la dispoziție qceste centre.

Multe vieți și destine vor fi salvate, dacă ele vor deveni legi cât mai repede.

Doamnelor și domnilor avocați,

La mulți ani și succes în activitatea profesională!


Publicat in: 19/01/2024