Situația extrădărilor, a mandatelor europene și a dosarelor având ca obiect transferarea persoanelor condamnate
I. EXTRĂDĂRI:
Precizare prealabilă: soluționarea cererilor de extrădare are loc, potrivit legii statului solicitant, în condițiile şi termenele stabilite de acest stat.
II. MANDATE EUROPENE DE ARESTARE
Precizare prealabilă: În calitate de autoritate centrală, potrivit art. 86 alin. 4 din Legea nr. 302/2004, Ministerul Justiției are atribuții strict administrative (decurgând din principiul separației puterilor în stat), adică de primire, respectiv transmitere a mandatelor europene de arestare emise de către autoritățile judiciare române și străine, de a acorda sprijin autorităților implicate în această procedură, în special în vederea facilitării comunicării, respectiv de a ține evidențe statistice. În acest sens, autorităţile emitente sunt instanţele, iar cele de executare sunt curţile de apel.
Activitatea laborioasă a Ministerului Justiţiei se reflectă şi în datele statistice. De exemplu, în anul 2020:
Date statistice disponibile pentru anul 2020, în procedura mandatului european de arestare:
România stat emitent | România stat de executare |
Mandate emise: 755 | Mandate primite: 751 |
Mandate executate: 655[1] | Mandate executate: 509 |
Mandate refuzate: 91[2] | Mandate refuzate: 120 |
Date statistice disponibile cu privire la situaţia extrădărilor către România în perioada 2019 – 2021, până la data de 20.12.2021:
Anul | Aprobate | Respinse | In curs | Total |
2019 | 19 | 2 | 34 | 45 |
2020 | 4 | 5 | 17 | 26 |
2021 | 5 | 3 | 34 | 42 |
În anul 2021, au fost aduse în România 872 de persoane private de libertate.
În anul 2022, până la data de 04.01.2022, au fost transferate în România 5 persoane private de libertate.
Balo Marius: Ministerul Justiției și-a manifestat disponibilitatea de cooperare și deschiderea către dialogul bilateral în materie.
Trebuie precizat că Ministerul Justiţiei a inițiat consultări informale cu omologii chinezi încă din iulie 2016, ca urmare a faptului că 2 dintre cetățenii români deținuți în China și-au exprimat intenția de a fi transferați în România, iar Balo Marius face parte dintr-un grup de 4 cetățeni români condamnați pentru infracțiuni comise pe teritoriul chinez. Cererea a fost depusă de către avocatul d-lui Balo la Ministerul Justiţiei, la data de 17.01.2017.
Ministerul Justiţiei a susţinut o corespondență asiduă, atât cu Ministerul Justiţiei din RPC, cât şi cu MAE şi Ambasada României la Beijing, eforturile fiind conjugate, nu numai cu privire la dl. Balo, dar şi cu privire la alţi cetăţeni români condamnați în China.
Este de notorietate faptul că sistemele de justiţie din Asia sunt foarte diferite de cele europene şi nu vom intra în această discuţie tehnică, şi nici referitor la modalitatea în care sunt respectate drepturile şi libertăţile fundamentale de către un alt stat.
În ceea ce priveşte faptul că Ministerul Justiţiei nu a răspuns la solicitările formulate de dl. avocat, se impune a sublinia faptul că, aşa cum dl. avocat şi echipa sa cunosc, Ministerul Justiţiei a răspuns la toate solicitările acestuia, aşa cum rezultă din dosarul constituit la nivelul MJ.
Avocaţii d-lui Balo au fost informați în permanență despre orice demers întreprins de Ministerul Justiţiei, aspect ce poate fi justificat prin corespondența purtată cu aceștia, astfel încât alegația formulată de dl. avocat Iordăchescu este, cel puțin, tendențioasă.
Pe de altă parte, Ministerul Justiţiei acţionează în limita competenţelor legale, pentru orice cetăţean, în virtutea principiului egalităţii legii pentru toţi cetățenii.
De asemenea, este de notorietate faptul că între România şi RPC nu există tratat privind transferul persoanelor condamnate, astfel încât aceste proceduri au la bază alte instrumente internaționale la care ambele state sunt părți sau în virtutea curtoaziei internaționale, cu asigurarea reciprocității, iar corespondența se poartă prin intermediul Ministerelor de Externe, pe cale diplomatică, ceea ce conduce la primirea acesteia după intervale mai mari de timp.
Ca urmare a eforturilor depuse de Ministerul Justiţiei şi AR la Beijing, transferarea a fost aprobată atât de autoritățile române, cât și de cele chineze, dar aducerea în țară a persoanei condamnate nu s-a putut efectua din cauza restricțiilor impuse de pandemia de COVID 19, RPC impunând restricții dure. Finalizarea procedurii de transfer, inclusiv oferirea garanțiilor solicitate de partea chineză anterior transferării persoanei condamnate, a coincis cu izbucnirea pandemiei în China şi apoi în Europa.
De precizat că atribuţiile MJ încetează la momentul în care se finalizează procedura judiciară de recunoaștere a hotărârii străine şi dispunerii transferării persoanei condamnate, organizarea transferului intrând în competența MAI. Cu toate acestea, Ministerul Justiţiei s-a implicat, alături de MAI şi MAE, în limita competențelor, şi a solicitat părții chineze să ne comunice dacă se pot face excepții de la carantină şi alte proceduri medicale impuse de acest stat pentru escorta română.
Au fost evaluate mai multe opțiuni pentru o eventuală preluare, prin intermediul Ambasadei României. A fost avansată și propunerea de a fi organizat un transfer în RO sub o escortă Interpol CN, cu suportarea costurilor de către partea română, dar partea chineză a transmis că propunerea este foarte dificil de pus în practică, dată fiind situația epidemică „foarte serioasă și în evoluție negativă” atât din Europa, cât și din RP Chineză.
Ambasadorul român la Beijing, care a avut în atenție cu prioritate cazul, a informat despre demersurile recente întreprinse la diferite niveluri referitoare la transfer şi a transmis că răspunsul autorităților chineze nu a fost unul pozitiv.
Aşadar, nimeni nu poartă vina izbucnirii pandemiei, dl. Balo nu a putut fi transferat din cauza restricțiilor impuse de partea chineză, deoarece restricțiile existente în România au fost surmontate graţie eforturilor depuse de Ministerul Justiţiei, MAE, AR la Beijing. Aici aş dori să subliniez şi să mulțumesc Excelenței Sale, dl. Bazil Constantinescu, ambasadorul României în RPC, care depune eforturi deosebite pentru îmbunătățirea situației dificile în care se află cetățenii români condamnați în acest stat, pe care îi vizitează lunar (atât permite partea chineză, cu anumite rigori), le asigură efectuarea apelurilor telefonice cu rudele, le oferă cărţi, reviste, alte bunuri de strictă necesitate, chiar dacă acestea nu ajung întotdeauna la persoanele respective, din cauza stricteții regulamentului penitenciar din RPC, dar şi pentru întâlnirile pe care le are cu oficialii chinezi în vederea deblocării unor situații.
Se mai cuvine a sublinia că statul român, prin Ministerul Justiţiei şi celelalte autorități, nu are posibilitatea de a efectua aprecieri asupra unei hotărâri de condamnare a vreunui cetățean, dar contrar afirmațiilor d-lui Balo şi ale avocaților acestuia, că a fost condamnat pentru un prejudiciu de 80 USD, din hotărârea de condamnare rezultă că acesta a fost condamnat pentru un prejudiciu de 2.200.000 RMB (renmimbi chinezesc), adică aproximativ 350.000 USD.
În plus, dl. Balo a informat ambasadorul român că va renunța la transfer încă din luna mai a anului trecut (2021), astfel cum Excelența Sa a informat Ministerul Justiţiei. Scrisoarea d-lui Balo poartă data de 28 septembrie 2021, astfel că instanța română a pronunţat deja hotărârea de anulare a mandatului de executare emis în baza hotărârii iniţiale prin care s-a recunoscut sentinţa chineză şi transferarea acestuia în România.
În concluzie, întregul context pandemic a fost de natură a produce decalaje semnificative şi a perturba activitățile specifice punerii în executare a procedurii de transfer, fapt ce nu poate fi imputat Ministerului Justiţiei care, în sensul celor deja menționate, a depus eforturi susținute, în limitele conferite de cadrul legislativ, pentru deblocarea acestei situații atipice generate de pandemie.
[1] Sunt avute în vedere mandatele europene de arestare emise după data de 1 ianuarie 2007, persoana solicitată fiind arestată în cursul anului 2020
[2] Sunt avute în vedere mandatele europene de arestare emise după data de 1 ianuarie 2007, persoana solicitată fiind arestată în cursul anului 2020
Publicat in: 07/01/2022